Американська торгівельна палата в Україні занепокоєна можливими наслідками встановлення обмеження у 18% на маркетингові послуги
Наглядова Рада Комітету з питань охорони здоров’я Американської торгівельної палати в Україні долучилася до обговорення доопрацьованого проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання маркетингових та інших послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, та застосування інструментів фактичного зменшення закупівельних цін після переходу права власності на товари» і надала свої коментарі та пропозиції.
Експерти компаній-членів Палати проаналізували доопрацьований проєкт постанови Кабінету Міністрів України (далі – КМУ) «Деякі питання надання маркетингових та інших послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, та застосування інструментів фактичного зменшення закупівельних цін після переходу права власності на товари», що був опублікований для громадського обговорення 8 грудня 2025 року на офіційному вебсайті Міністерства охорони здоров’я України (далі – МОЗ).
Пропоновані зміни дозволяють суб’єкту господарювання, що здійснює виробництво (імпорт) лікарських засобів, відповідно до укладених з суб’єктами господарювання, що здійснюють роздрібну торгівлю лікарськими засобами, господарських договорів на маркетингові послуги (з урахуванням послуг, пов’язаних з забезпеченням наявності лікарських засобів), послуги з промоції лікарських засобів, які надаються в місцях здійснення роздрібної торгівлі, витратити не більше 18% від загального обсягу реалізації на митній території України лікарських засобів. Ліміт розраховується окремо для кожного виробника / імпортера на основі обсягу продажів за попередній звітній квартал.
Компанії-члени Палати занепокоєні можливими наслідками встановлення обмеження у 18%, зокрема:
1. Редакція з обмеженням у 18% розроблена всупереч попереднім зауваженням Міністерства юстиції України, у яких наголошувалося на відсутності у КМУ відповідних повноважень для встановлення будь-яких обмежень на розмір витрат приватного бізнесу на маркетингові послуги, та всупереч протокольному рішенню Урядового комітету з питань цифрової трансформації, інновацій, розвитку освіти, науки та технологій, охорони здоров’я, соціальної політики, молоді та спорту, захисту довкілля, природних ресурсів, національної безпеки і оборони, азартних ігор та лотерей від 20 червня 2025 року, яким МОЗу було визначено доопрацювати проєкт Порядку шляхом виключення з нього відсоткових обмежень на маркетингові послуги.
2. Порушення євроінтеграційного курсу України.
Директива 2001/83/ЄС не містить жодних обмежень щодо маркетингових договорів та прямо дозволяє спільне просування препаратів виробниками та аптеками, зосереджуючись лише на етичних аспектах такої співпраці.
Експерти компаній-членів Палати неодноразово зазначали, що у законодавстві країн-членів Європейського Союзу відсутнє встановлення обмеження для маркетингових послуг щодо безрецептурних лікарських засобів.
Крім того, звертаємо вашу увагу, що відповідно до запропонованої редакції відсоток апріорі враховує обсяг реалізації виробника, до якого можуть входити як безрецептурні, так і рецептурні ліки. При цьому маркетингові договори на рецептурні ліки не укладаються, а відтак врахування їх обсягу реалізації також не може входити у запропонований відсоток. Це ще раз доводить необхідність відновлення практики маркетингових договорів без встановлення будь-якого обмежувального відсотку, із однозначною забороною їх укладення для рецептурних лікарських засобів.
Зважаючи на зазначене вище, просимо ухвалити постанову без встановленого відсотку врегулювання маркетингових послуг. Підкреслюємо, що обмеження маркетингових послуг вже спричиняє небажані наслідки для фармацевтичного ринку, конкуренції та доступу населення до ліків, а також зменшує обсяг податків, які може отримати держава для подальшого використання коштів в сфері охорони здоров’я, яка цього потребує.