Ліки на АЗС: чому фармспільнота виступає проти нової ініціативи
17 грудня 2025 року для публічного обговорення був оприлюднений проєкт постанови, що вносить зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами. Документ пропонує дозволити роздрібний продаж безрецептурних ліків на автозаправних станціях (АЗС), проте ця ініціатива вже викликала гостру реакцію фармацевтичної спільноти — від критики змісту до побоювань щодо загроз безпеці пацієнтів та наслідків для аптечного ринку.
Що пропонується в проєкті постанови
Проєкт постанови доповнює Ліцензійні умови новим пунктом 1581, який дозволяє:
Цей підхід має на меті «розширити доступ до базових лікарських засобів», особливо в регіонах, де не вистачає аптек або вони не працюють через близькість до зони бойових дій чи вимкнення електрики. Однак низка положень викликала серйозні застереження експертів і практиків.
Гостра критика від фармацевтів: головні претензії
Невизначеність стандартів якості та контролю
Коментарі до проєкту в соцмережах і професійних групах вказують, що нинішня редакція документа не передбачає належного механізму контролю за якістю та умовами зберігання ліків — ключових чинників, від яких залежить ефективність і безпека лікування:
«Відпуск «без рецепта» має багато фільтрів, які оберігають здоров’я споживача: вхідний контроль якості, контроль за умовами зберігання, контроль за строками придатності, фармацевтична опіка при виборі засобу… Аптечний заклад і створює ці умови», — коментар фармацевта.
Працівники аптек наголошують, що в АЗС немає фармацевтичної інфраструктури, яка б гарантувала підтримку температурного режиму, вологості та належного обліку строків придатності. Ці вимоги особливо важливі навіть для безрецептурних ліків, чутливих до зовнішніх умов.
Відсутність чіткого переліку ліків
У проєкті постанови немає докладного переліку препаратів, дозволених до продажу. Формулювання «ті, що відпускаються без рецепта» є розмитим і може бути витлумачене по-різному, створюючи ризики для пацієнтів.
Для порівняння: у більшості європейських країн для продажу поза аптеками визначено список конкретних груп та доз препаратів, які дозволено продавати навіть у супермаркетах чи на АЗС.
Ризик самолікування й відсутність фармацевтичних консультацій
Одним із головних аргументів критиків є те, що відпуск безрецептурних ліків без належної консультації може сприяти самолікуванню, неправильному вибору засобу або взаємодії препаратів. Особливо це стосується груп лікарських засобів, що впливають на центральну нервову систему чи серцево-судинну систему.
Європейський досвід: чи є це аргументом для України?
Проєкт постанови апелює до європейських практик. Але й тут мир не без проблем. На АЗС дозволений продаж ліків лише у Польщі та Швеції – всього двох країнах Євросоюзу!
У Швеції поза аптекою дозволено продавати обмежений перелік ліків.
• Знеболювальні та жарознижувальні: ібупрофен, напроксен, ацетилсаліцилова кислота.
• Антигістамінні: цетиризин, лоратадин, деслоратадин.
• Протигрибкові засоби: тербінафін, кетоконазол (мазі).
• Засоби від печії та розладів травлення: алюмінію гідроксид, кальцію карбонат, магнію гідроксид.
• Препарати від закрепів: лактулоза, макрогол.
• Засоби від здуття: диметикон, симетикон.
• Протикашльові та ліки від болю в горлі: бромгексин, льодяники з амілметакрезолом або дихлорбензиловим спиртом.
• Контрацептиви: левоноргестрел, «ранкова пігулка» (уліпристалу ацетат).
• Інші: естрiол, фітопрепарати для полегшення симптомів менопаузи та доброякісної гіперплазії передміхурової залози.
З 1 листопада 2015 року парацетамол у таблетках був заборонений для придбання поза аптекою через велику кількість випадків отруєнь, до яких призводило недотримання дози.
У Польщі безрецептурні лікарські засоби дозволено продавати на АЗС за чітким переліком та обмеженнями щодо доз. Перелік препаратів регламентується Міністерством охорони здоров’я й оновлюється щороку. До нього входять:
Ці приклади демонструють, що навіть у ЄС продаж безрецептурних ліків поза аптекою — не універсальна норма, а регульована практика з обмеженим асортиментом і суворими вимогами.
Ризики вендингових автоматів
Особлива увага в обговоренні привертається до продажу ліків через вендингові автомати:відсутність контролю за віком покупця (в Україні існує заборона продажу ліків особі до 14 років); недоступність інструкції до моменту придбання, отже, неможливість з нею ознайомитися; складність контролю за умовами зберігання (температура, вологість).
Ці питання не деталізовані в проєкті постанови, що викликає додаткові побоювання у фармацевтичної спільноти.
Хто нестиме відповідальність?
Запропонована редакція постанови не містить чітких норм щодо відповідальності за порушення вимог продажу — ні для АЗС, ні для операторів вендингових автоматів. У європейській практиці випадки небезпечного продажу ліків поза аптекою супроводжувалися санкціями для роздрібних мереж та виробників.
Ініціатива щодо продажу безрецептурних ліків на АЗС може здатися привабливою в контексті підвищення доступності. Проте запропонований проєкт надто сирий – його потрібно ретельно допрацювати:
Громадське обговорення триває — активний діалог між регулятором, аптечним бізнесом і пацієнтськими організаціями може допомогти знайти найбільш безпечне й ефективне рішення для українців.
Раніше ми опублікували звернення ГО «Асоціація фармацевтів України», в якому зазначалося, що ліки — не товар з кіоску: без фармацевта немає фармацевтичної безпеки.