Нацкаталог цін: де буксує система і що планує МОЗ
11 листопада під головуванням заступниці керівника Офісу Президента України Ірини Верещук відбулася нарада, присвячена проблемним аспектам упровадження Національного каталогу цін на лікарські засоби (Нацкаталогу). Участь у зустрічі взяли представники Міністерства охорони здоров’я, ДП «Державний експертний центр МОЗ України» (ДЕЦ), профільних асоціацій і фармацевтичного бізнесу.
Мета зустрічі — визначити, як зробити нову систему державного регулювання цін на ліки реальною в роботі аптек, дистриб’юторів і виробників.
Як повідомила Юлія Малишевська, заступниця директора департаменту з оцінки медичних технологій ДЕЦ, станом на 30 жовтня 2025 року до Нацкаталогу вже внесено 10 505 товарних позицій (SKU) лікарських засобів.
Зокрема:
Каталог охоплює оригінальні, генеричні, біологічні та безрецептурні лікарські засоби. За словами Малишевської, база оновлюється: з кінця жовтня опрацьовано ще 64 нові заявки.
Заступник міністра охорони здоров’я Едем Адаманов підкреслив, що Нацкаталог покликаний упорядкувати цінову політику на фармринку та обмежити можливість різких коливань.
«Виробники тепер не можуть змінювати ціни довільно — це дозволено лише двічі на рік або у разі суттєвого коливання валютного курсу», — зазначив посадовець.
Учасники наради окреслили коло практичних труднощів, що виникають під час роботи з Нацкаталогом. Серед ключових — реалізація залишків лікарських засобів, несинхронізованість даних між Нацкаталогом і реєстром відшкодування за програмою «Доступні ліки», а також неузгодженість дій при зміні реєстраційних посвідчень препаратів.
Питання, які викликали найбільше дискусій, стосувалися термінів реалізації залишків ліків, умов продажу за «старими» цінами та ситуацій, коли назва або виробник препарату були змінені після декларування ціни.
МОЗ наголосило, що реалізація лікарських засобів за старими цінами дозволена лише тим суб’єктам, які набули право власності на ці препарати до дати першого декларування ціни в Нацкаталозі. Таке правило закріплене у постанові КМУ № 439 від 4 квітня 2025 року.
Разом із тим, міністерство очікує від учасників ринку детальну інформацію про залишки, щоб ухвалити зважені управлінські рішення.
Окрема проблема — препарати, ціни на які не були внесені до Нацкаталогу до 1 листопада 2025 року. МОЗ визнає, що відправлення таких лікарських засобів на утилізацію є нераціональним.
Серед можливих рішень — внесення цін без участі заявників або тимчасове надання права декларування дистриб’юторам чи аптекам, якщо вони можуть підтвердити документально ціну закупівлі. Також обговорюється подовження терміну реалізації залишків до 1 липня 2026 року.
Ще один запит від бізнесу стосувався ситуацій, коли змінюється назва виробника чи лікарського засобу. МОЗ і ДЕЦ підтвердили, що зараз опрацьовується механізм одночасного відображення нової і старої назви у Нацкаталозі. У майбутньому такі зміни вноситимуться автоматично — без додаткової заяви від виробника чи імпортера.
Серед пріоритетних завдань МОЗ — узгодження Нацкаталогу з реєстром лікарських засобів, що підлягають реімбурсації. За попередніми планами, відповідні зміни мають бути ухвалені не пізніше лютого 2026 року.
Робота над Національним каталогом цін триває — і, як зазначили учасники наради, реформа потребує постійного зворотного зв’язку з ринком.
МОЗ пообіцяло доопрацювати проблемні питання й надати детальні роз’яснення найближчим часом.
Національний каталог цін — один із ключових інструментів фармацевтичної реформи. Його мета — зробити ціноутворення на ліки прозорим, контрольованим і єдиним для всіх учасників ринку. Та успішність цієї системи залежить не лише від регуляторів, а й від готовності фармгалузі активно взаємодіяти в процесі її впровадження.
Раніше ми повідомляли, що до Національного каталогу цін на лікарські засоби додано понад пів тисячі нових позицій.