Американська торгівельна палата: Втручання уряду в маркетингові домовленості між аптеками та фармвиробниками становить загрозу для конкуренції й розвитку ринку

Нардеп Сергій Кузьміних 19 серпня у Верховній Раді зареєстрував законопроєкт №13657. Документ він презентував як ініціативу, що має стримати зростання цін на ліки. У тексті пропонується надати уряду право визначати граничний відсоток маркетингових виплат між аптеками та виробниками.
Втім, як виявилося, майже місяць тому, ще 30 липня, на засіданні робочої групи з цього питання під головуванням Кузьміних, Американська торгівельна палата та представники фармринку висловили прямо протилежну позицію. Вони застерігали: встановлення «відсотка» суперечить європейській практиці та створює загрозу для конкурентного середовища. Попри це, за ініціативи Кузьміних вже за кілька тижнів у парламенті з’явився законопроєкт із тими ж нормами.
У підсумку, Палаті довелося повторити свої аргументи ще раз – тепер уже офіційним листом, https://unn.ua/news/vtruchannia-kabminu-u-marketynhovi-uhody-mizh-farmvyrobnykamy-ta-aptekamy-zahrozhuie-konkurentsii-ta-rozvytku-sfery-amerykanska-torhivelna-palata. У ньому наголошується: передавати Кабміну право визначати відсоток маркетингових договорів небезпечно, адже це може призвести до монополізації та загальмувати розвиток фармгалузі.
З 1 березня 2025 року уряд заборонив аптекам укладати маркетингові угоди з виробниками, пояснюючи це необхідністю знизити ціни на ліки. Але результат вийшов протилежний: вартість препаратів зросла, аптеки втратили ресурси для соціальних програм та розвитку мереж у селах і на прифронтових територіях, а мобільні аптеки в деяких регіонах взагалі зупинилися.
Пізніше у МОЗ офіційно визнали: заборона маркетингових договорів не дала очікуваного ефекту. Проте замість виправлення помилок Кузьміних продовжує просувати ідею нових обмежень, які бізнес називає небезпечними. Не помічаючи офіційних заяв та звернень представників фармацевтичного ринку.