Фармреформа не дала очікуваного результату: ціни не знизились, ринок розгублений — Віктор Сердюк

Скасування маркетингових договорів між аптеками та виробниками так і не призвело до здешевлення ліків. У деяких випадках ціни на препарати навіть зросли – до 13,9%. Тим часом виробники заощаджують приблизно 2,5 млн грн щомісяця.

Голова Всеукраїнської благодійної організації «Рада захисту прав та безпеки пацієнтів» Віктор Сердюк, коментуючи регулювання фармринку в своєму дописі у Facebook, заявив, що реформа не дала очікуваного ефекту:

«Очікування, що скасування маркетингових договорів зробить ліки дешевшими, виявилось марною справою. МОЗ це чесно визнало. Адже реальність не чорно-біла. І виробники не спішать зменшувати ціну на ліки, за які ще вчора платили маркетинг. При цьому ціни на ліки зросли на 13,9%, тоді як загальна інфляція склала 15,1%».

Так, до березня 2025 року фармвиробники платили аптекам так звані маркетингові платежі за присутність їхніх препаратів на вітринах. Саме ці платежі забезпечували ширший вибір ліків, дозволяли робити знижки для пацієнтів і частково покривали витрати аптечних мереж. Такий формат співпраці дозволяв усім представникам фармринку залишатися у виграші: виробники просували свій продукт, аптеки мали додатковий прибуток, а пацієнти – доступніші ціни. Які аптеки гарантували покупцям через акції та знижки, саме завдяки маркетинговим угодам. 

Однак заборона маркетингових договорів кардинально змінила ситуацію на ринку: аптеки опинилися у фінансовому мінусі, а виробники, попри обіцянки, не знизили закупівельні ціни на свої препарати, що призвело до погіршення умов і для бізнесу, і для споживачів.

Однак Віктор Сердюк підкреслив, що єдиним плюсом нововведень стало зобовʼязання аптек мати в наявності найдешевший аналог лікарського засобу. На цьому переваги нової моделі регулювання фармринку закінчуються.

«Аптечний бізнес у стані прострації — аптечні мережі не розуміють, як планувати бізнес, адже стара система зруйнована, а нової моделі немає», – підсумовує Віктор Сердюк.

У підсумку, реформування ринку замість обіцяного зниження цін на ліки призвело до втрат для аптек і пацієнтів, а єдиним вигодонабувачем у цій ситуації залишаються виробники.

Поділитися цим дописом

Автор

Наталія Малішевська
Головний редактор журналу “Фармацевт Практик”
Мережа аптек D.S.: працюємо за стандартом ISO 9001

Мережа аптек D.S.: працюємо за стандартом ISO 9001

Наталія Малішевська 1 хв. читання
Молодіжна рада при МОЗ: підсумки першого року роботи

Молодіжна рада при МОЗ: підсумки першого року роботи

Наталія Малішевська 1 хв. читання
Як українець врятував людство від туберкульозу

Як українець врятував людство від туберкульозу

Наталія Малішевська 4 хв. читання
«Дарниця» підтвердила відповідність системи фармаконагляду вимогам ДЕЦ МОЗ

«Дарниця» підтвердила відповідність системи фармаконагляду вимогам ДЕЦ МОЗ

Наталія Малішевська 1 хв. читання
На Сумщині запрацював другий мобільний аптечний пункт для віддалених громад

На Сумщині запрацював другий мобільний аптечний пункт для віддалених громад

Наталія Малішевська 1 хв. читання
Проєкт «Тисяча Здоров'я» від «Подорожника» визнаний кращим PR-кейсом 2025 року

Проєкт «Тисяча Здоров'я» від «Подорожника» визнаний кращим PR-кейсом 2025 року

Наталія Малішевська 1 хв. читання