28 липня ТОВ «Маркет Універсал» – керуюча компанія мережі аптек «D.S.» – відзначає 30 років з часу свого заснування. Спогадами про те, в яких умовах формувався бренд «D.S.», а також роздумами про майбутнє аптечного бізнесу поділився генеральний директор, засновник і співвласник мережі аптек «D.S.» Олег Никулишин

ТОВ «Маркет Універсал» майже ровесниця української незалежності. Як виникла ідея створення компанії?

Випадково. У часи, коли ми починали свій бізнес-шлях, багато чого ставалося випадково. 1990-ті роки були періодом виживання. Не було досвіду, не було знань, вочевидь, не було й культури ведення бізнесу. Навіть при наявності відповідної освіти, користі від неї, насправді, було мало. Адже радянська економіка базувалася на принципах нарахування собівартості, тож робота в умовах побудови ринку стала викликом для всіх, хто здобував фах у СРСР.

Будь-яке починання ставало шляхом спроб і помилок. Можливості опиратись на чийсь досвід не існувало, тому що його ніхто не мав. Але я був молодим і впевненим у собі, а навколо були можливості. Тож я вхопився за одну з них, не усвідомлюючи що і як варто робити, аби досягти успіху. Просто мав якусь залізну віру, що в мене все вийде і був готовий ризикувати. Чим більше людина знає, тим більше вона сумнівається. Я ж на той час знав про бізнес мало, тож так само мало мав і сумнівів. Важливо, що я не боявся йти на ризик, бо не мав чого втрачати.

Тож підприємство ТОВ «Маркет Універсал» розпочало свою діяльність у Львові із кількох аптечних закладів, невеликого асортименту, маленького офісу й кімнатки-складу, але з великою мрією та вірою в успіх.

Що допомогло Вам — молодій людині без досвіду посеред хаосу 90-х років досягти своїх цілей і реалізувати мрію?

Коли починаєш бізнес, знання — не головне. Так, вони надзвичайно важливі, але їх можна набути в процесі. Найважливіше — це характер. Ти або маєш силу тримати удар і не ламатися днями і роками, або в тебе нічого не вийде. Навіть, якщо ти геній.

Вже далі настає етап, коли потрібно вчитися. Тому що знання, глибинні, фундаментальні знання — надважлива складова успіху. Ти маєш знайти в собі силу визнати, що не знаєш багатьох речей. Важливо прийняти те, що тобі — керівнику і підприємцю — також треба вчитися, адже є речі, які ти не розумієш. Ти маєш постійно прогресувати та змінюватись й робити це публічно, адже завдання керівника — своїм прикладом задавати тон для всіх працівників компанії.

Проте іноді відсутність певних знань може зіграти позитивну роль. До прикладу, важливим фактором налагодження роботи у компанії стало те, що я не мав фармацевтичної освіти. Тож дивився на всі процеси з погляду клієнта, а не провізора.

Людям, які є фахівцями у певній сфері, іноді складно об’єктивно оцінити і зрозуміти протилежний бік своєї діяльності. Спеціаліст завжди хоче показати свою компетентність, хоче бути складним. А на іншому боці від нього навпаки очікують простоти. І компетенцію вимірюють за іншими критеріями. Добре, коли ключові рішення приймає людина, яка здатна подивитися на все ззовні, яка може не знає фахових фармацевтичних нюансів та здатна подивитись на все з боку клієнта аптеки.

Який найскладніший виклик постає перед керівником бізнесу, що починає будувати свою компанію? Як створити команду однодумців?

У керівника компанії має бути мрія і залізна віра в те, що він робить. Найважливіше, що має вирішити керівник — це те, яких людей він хоче бачити поруч із собою: відданих чи сильних. Віддана команда — це комфорт для керівника, сильна команда — це ріст бізнесу. Я вважаю, що керівник має виробити в собі розуміння, що він не може розвивати бізнес самотужки, не може знати всього.

Для того щоб справа розвивалася, треба набирати в команду кращих за себе, розумніших, сильніших і навчитися не боятися їх. Створити таку «екосистему», в якій людям буде комфортно працювати, виникне бажання досягати результату і, найголовніше, існуватиме довіра. Це дуже складно, але це – фундамент. Якщо не створити такої системи, то доведеться щоденно стикатися з сотнями викликів, які гальмуватимуть рух бізнесу вперед.

Довгі роки аптеки «D.S.» були представлені лише на заході України. Чому було прийняте рішення щодо виходу за межі регіону?

Українцям, а особливо галичанам, дуже складно вийти за межі своєї території. Нам здається, що нашу унікальну субкультуру не зрозуміють в інших регіонах, тому ми обираємо залишатися у своїй зоні комфорту. Проте, я гадаю, що за демонстрацією цієї унікальності і в певному сенсі вищості, на мій погляд, ховається наш комплекс меншовартості і страх вийти зі свої бульбашки, страх комунікувати з тими, хто мислить не так, як ми, але є не менш успішним.

Я поставив перед собою ціль — витягнути бізнес із цієї зони комфорту, показати, що компанія із заходу України не боїться конкуренції, не має жодних комплексів і є відкритою до пізнавання різноманіття нашої держави. Водночас я хотів, аби мережа аптек «D.S.» поширювала патріотичні й християнські цінності, здійснювали м’яку і лагідну українізацію, коли принесе принцип обслуговування клієнта державною мовою у регіони, де це не прийнято.

Зараз мережа аптек «D.S.» представлена 375-ма аптеками у 111 населених пунктах 15 областей України і я можу впевнено сказати, що децентралізація компанії було успішним стратегічним рішенням.

Здійснивши цей великий і непростий, але важливий крок, ми зазнали чимало внутрішніх змін. Адже необхідно було ставати кращими, зростати, відкриватися, пізнавати і вчити, для того, аби вибудувати довіру клієнтів у різних містах. Це була колосальна робота, але саме вона дозволила мені по-справжньому побачити красу, велич і різноманіття нашої держави.

Потрібно мати велику шану і повагу до цієї краси. Нести іншим те найкраще, що ми маємо, та вчитися приймати від них те добре, що мають вони, зберігаючи наш колорит. І завжди пам’ятати, що в нас, українців, попри все, є більше спільного, ніж відмінного.

Як вдається залучати нових і утримувати постійних відвідувачів?

Бізнес створюють люди для людей. Важливо сформувати так звані «ненамацальні зв’язки» — емоційний рівень стосунків, довіру між бізнесом і клієнтом. Тут важливо, аби людина, яка працює в аптеці, була небайдужою. Аптека — це не холдинг емоцій, люди приходять до нас з проблемами, відверто — із бідою. Важливо, щоб працівники не просто продавали ліки, а проявляли увагу до клієнта, турботу, дали якісну пораду, допомогли і навіть наважилися відмовити клієнту, коли це необхідно. Останнє насправді, дуже важливо, адже коли в рецепті від лікаря є несумісні між собою препарати, то фармацевт може вдатися до двох алгоритмів. Перший — просто продати ліки і працювати далі. Другий — виявити небайдужість і порадити людині перевірити дані, проконсультуватися з лікарем ще раз. Якщо робота базується на небайдужості, а застосування другого алгоритму — не виняток, а правило, починає формуватися довіра між бізнесом і людиною. Я ціную працівників, які дозволяють клієнту відчути себе важливим. Ціную і компетенцію, і людяність. Адже саме так формується імідж мережі аптек «D.S.».

Як фармацевтичний бізнес переосмислює цінність людини як працівника в період імплементації в роботу нових технологій, автоматизації процесів?

Так, технології багато в чому змінюють роботу, покращують її, забирають на себе частину рутини, але фармація — це та сфера, де людині потрібна людина.

Багато хто зараз надає перевагу онлайн-покупкам. Це закономірно і бізнес має відслідковувати та приймати такі потреби клієнт. Тому в нашій мережі є можливість і зарезервувати ліки, і замовити доставку. Але завжди будуть люди, яким важливо прийти в аптеку і отримати фахову допомогу від людини. Таким клієнтам важливо поділитися своєю проблемою і не просто отримати ліки, але й емпатію.

Чи не зламає цю систему молоде покоління, яке звикло до віртуального світу і має значно меншу потребу у живому спілкуванні? Якою, на ваш погляд, буде модель роботи аптек недалекого майбутнього?

Так, я погоджуюся, що нові технології будуть змінювати моделі роботи, віртуалізація стане більш звичною і матиме великий попит. І це – серйозний виклик існуючій бізнес-моделі. Але я не вірю, що комп’ютер зможе повністю замінити людину у нашій справі. Я не вірю, що люди не будуть приходити в аптеку особисто. Навіть нове покоління, яке звикло до онлайн-покупок, не завжди буде замовляти ліки з доставкою. Більше того, люди стають все більш поінформованими. Маючи доступ до інформації, вони звертають увагу на те, як мають зберігатись і транспортуватись ліки, чим небезпечне навіть мінімальне недотримання температурних умов тощо.

Нове покоління — це саме ті люди, які хочуть комфортного і швидкого обслуговування, але водночас і максимально якісного. Вони не будуть готові довіряти доставку комусь сторонньому, ризикувати якістю, коли мова йде не про сироп від кашлю чи таблетку від болю у горлі, а про справді серйозні препарати. Вони прийдуть за ними особисто, я впевнений. Особливо, якщо знатимуть, що в аптеці їм допоможе компетентний фахівець.

Які цілі ставить перед собою компанія на найближчі роки?

Зараз цілі у нас прості: вижити і зберегти людей. Кажуть: думай глобально, дій локально. Так от, тепер ми живемо в часи, коли маємо спершу діяти локально для того, аби згодом мати змогу думати глобально. Ми повинні бути реалістами. Я не будую великих планів в умовах війни у моїй країні. Я хочу мати змогу вчасно платити своїм людям зарплату та зробити все, аби компанія продовжувала ефективно працювати.

Ми долучаємось і будемо й надалі долучатися до підтримки армії, підтримки громадських організацій, підтримки цивільного населення. Ми маємо робити все, аби берегти не лише себе, але й середовище у якому існуємо. Ми повинні бути разом із суспільством, із державою і боротися за перемогу України.

Ми не святкуватимемо ювілей, оскільки повномасштабна війна розставила свої пріоритети. Утім, вирішили відзначити цю дату в кращий спосіб – перерахувати 1 мільйон 200 тисяч гривень на потреби бойових підрозділів Сил Спеціальних Операцій ЗСУ. Внесок працівників підприємства становитиме 100 тисяч, а ще 100 тисяч – лепта постійних клієнтів мережі, які обмінюють свої бонусні бали на допомогу українському війську.

Поділитися цим дописом

Автор

Наталія Малішевська
Головний редактор журналу “Фармацевт Практик”
Верховна Рада відкрила більше можливостей для закупівлі сучасних ліків

Верховна Рада відкрила більше можливостей для закупівлі сучасних ліків

Наталія Малішевська 1 хв. читання
Нардеп Сергій Кузьміних відмовився брати участь в аптечному конгресі

Нардеп Сергій Кузьміних відмовився брати участь в аптечному конгресі

Наталія Малішевська 1 хв. читання
Військова підготовка для майбутніх медиків і фармацевтів знову стане обов'язковою?

Військова підготовка для майбутніх медиків і фармацевтів знову стане обов'язковою?

Наталія Малішевська 1 хв. читання
Генерики стануть доступнішими

Генерики стануть доступнішими

Наталія Малішевська 1 хв. читання
Україна та Єврокомісія: шляхи євроінтеграції

Україна та Єврокомісія: шляхи євроінтеграції

Наталія Малішевська 1 хв. читання
Міжнародне партнерство: лікарні-побратими

Міжнародне партнерство: лікарні-побратими

Наталія Малішевська 1 хв. читання