Україна, підписавши Угоду про асоціацію з Європейським Союзом, зобов’язалася наблизити своє законодавство до права Європейського Союзу. В межах цих зобов’язань на розгляд винесений проєкт наказу «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення регулювання виробництва та обігу дієтичних добавок, врегулювання інших питань у сфері охорони здоров’я». Однак цей документ, який неодноразово публікувався у 2024 – 2025 роках, викликає серйозне занепокоєння фармацевтичної спільноти.

Голова Громадської організації «Всеукраїнська фармацевтична палата» Олег Климов звернувся до представників влади із закликом відкликати запропонований Міністерством охорони здоров’я України проєкт наказу і суттєво його доопрацювати. На його думку, затвердження цього документу у чинній редакції призведе до економічних втрат обсягом понад 2 млрд грн на рік, порушення прав пацієнтів на доступ до клінічного харчування, поглиблення кризи в галузі охороні здоров’я та невиконання Україною зобов’язань перед ЄС у сфері гармонізації регулювання.

Визначення поняття «Дієтичні добавки» в ЄС та Україні суттєво різняться

У законодавстві Європейського Союзу дієтична добавка визначається у Директиві 2002/46/EC Європейського Парламенту та Ради від 10 червня 2002 року «Щодо наближення законодавства держав-членів стосовно харчових добавок»: «Дієтична добавка — це харчовий продукт, призначений для доповнення звичайного раціону, який є концентрованим джерелом поживних речовин (таких як вітаміни, мінерали) або інших речовин з поживним або фізіологічним ефектом, окремо або в комбінації.

Такі продукти випускаються в дозованій формі (таблетки, капсули, порошки, ампули, краплі тощо) та призначені для вживання у невеликих кількостях».

У Наказі МОЗ №1114 від 19.12.2013 року визначення дієтичної добавки наступне: «Харчовий продукт, призначений для доповнення звичайного раціону специфічними речовинами». 

Формально визначення схожі, але український варіант не адаптований до європейського щодо «фізіологічного ефекту».

Юридичний статус дієтичної добавки у ЄС

• Не є лікарськими засобами.

• Підлягають харчовому законодавству, зокрема:

  • Директива 2002/46/EC (щодо вітамінів/мінералів);
  • Регламент (EC) № 1924/2006 (щодо тверджень про здоров’я);
  • Регламент (EU) № 1169/2011 (інформація для споживачів),
  • Регламент (EC) № 178/2002 (загальні принципи харчового права).

В Україні статус дієтичної добавки регулюється:

🔸 технічним регламентом (проєкт);

🔸 наказами МОЗ №1114, №376

🔸 Законом України «Про безпечність та якість харчових продуктів».

Проєкт Наказу МОЗ щодо нових правил для ДД (2024–2025) містить суворі ліміти для доз, форм, заборони. 

Порівняльна таблиця «Дієтичні добавки: ЄС ↔️ Україна»

Параметр регулювання

ЄС / EFSA

Україна

Відповідність

Нормативно-правовий акт України

1

Визначення «дієтичної добавки»

Визначено в Directive 2002/46/EC, Art. 2(а)

Визначено в наказі МОЗ № 1114, п. 1.3

Часткова

Наказ МОЗ № 1114

2

Перелік дозволених інгредієнтів (вітамінів, мінералів)

Annex II, Directive 2002/46/EC — чіткий список форм

Наказ МОЗ № 1114 містить базу рекомендованих доз без чіткої згадки форм (лише допустимі речовини)

Часткова

Наказ МОЗ № 1114

3

Вміст активних речовин / добова доза

ЄС: EFSA визначає максимальні та мінімальні дози (не завжди обов’язкові)

Україна: вводиться жорстке регулювання (максимальні рівні + заборона перевищення), згідно з проєктом

Невідповідність

Проєкт змін до наказу МОЗ № 1114

4

Вимоги до маркування

Regulation (EU) 1169/2011; вимога вказати дозування, призначення, не плутати з ліками

Вказано в наказі МОЗ № 1114 п. 6.5 та Технічному регламенті (постанова Кабінету Міністрів України (КМУ) від 2018 р. № 1060)

Відповідає

Наказ МОЗ № 1114, постанова КМУ № 1060

5

Заборона на рекламу ДД як лікувальних засобів

Заборонено в Directive 2006/114/EC; Regulation 1924/2006

Також заборонено згідно із Законом України «Про рекламу», ст. 21, п. 2

Відповідає

Закон України «Про рекламу»

6

Оцінка безпеки нових речовин / інформування державних органів

Нові речовини: за процедурою novel foods (Regulation 2015/2283); обов’язкове повідомлення

Не передбачено чіткої процедури; відсутня процедура «нових харчових інгредієнтів»

Невідповідність

7

Контроль за обігом / держнагляд

Уповноважені органи: національні служби держав-членів з координацією через EFSA

В Україні — Держпродспоживслужба, згідно із законом «Про безпечність та якість харчових продуктів»

Відповідає

Закон № 771/97-ВР

8

Реєстрація ДД перед обігом на ринку

Декларативна модель: оператор повідомляє державний орган про перший випуск

Обов’язкове внесення до Реєстру дієтичних добавок, сертифікат відповідності

Часткова

Наказ МОЗ № 1114, накази ДПСС

9

Допустимість поєднання речовин (комбіновані ДД)

Дозволено за умов безпеки (оцінюється на рівні EFSA або державного органу)

Нормативне обмеження відсутнє, проте на практиці можуть виникати суперечності під час реєстрації

Часткова

10

Граничні рівні для дітей, вагітних тощо

EFSA формує рекомендації за групами ризику

Україна: регулюється формально, але без повного списку (у проєкті — заборони >доз EFSA)

Невідповідність

Проєкт змін до наказу МОЗ № 1114

Загальна відповідність українського регулювання нормам ЄС оцінюється на рівні близько 40%.

5 основних проблем і шляхи вирішення 

1.Проблема: в Україні відсутній реєстр дозволених health claims.

Вирішення: імплементувати Регламент (EU) №1924/2006 та реєстр Єврокомісії.

2. Проблема: МОЗ часто вимагає доказів клінічної ефективності навіть для базових нутрієнтів.

Вирішення: застосовувати принцип «загально визнаної безпечності» (GRAS) та висновки EFSA.

3.Проблема: бізнес не має доступу до переліку допустимих формулювань, що призводить до штрафів та блокувань реклами.

Вирішення: створити офіційний національний реєстр дозволених тверджень на основі європейського законодавства.

4.Проблема: регулятор підходить до БАДів як до лікарських засобів у частині реклами.

Вирішення: законодавчо відмежувати health claims від медичних показань згідно з підходом ЄС.

Здавалося б, дієтичні добавки – не лікарські засоби, тож чи варто бити на сполох? Давайте рахувати!

На фармацевтичному ринку України  сьогодні в обігу представлено понад 3000 позицій дієтичних добавок, причому значна частина з них імпортована з країн ЄС та США. Понад 60% аптек мають контрактні зобов’язання щодо продажу таких добавок як частини свого асортименту. БАДи відіграють критично важливу роль у профілактиці захворювань та є складовою комплексної підтримки пацієнтів із хронічними хворобами, осіб похилого віку, людей з дефіцитом мікронутрієнтів, а також для тих, хто перебуває на етапі реабілітації або проходить хіміотерапевтичне лікування. 

У разі реалізації недопрацьованого закону з аптечних полиць може зникнути до 60% найменувань дієтичних добавок, що спричинить додаткові незручності для пацієнтів, які будуть змушені шукати аналоги в медикаментозному лікуванні аби задовольнити власні потреби.

Окрім того, зростуть витрати на лікування дефіцитів мікроелементів і вітамінів — за попередніми оцінками, йдеться про додаткові 300–500 мільйонів гривень щороку з державного бюджету, кишень пацієнтів або страхових фондів. Водночас якість реабілітаційної допомоги може помітно погіршитися, особливо для пацієнтів з серйозними захворюваннями, зокрема онкологією чи цукровим діабетом.

Ще однією серйозною загрозою стане поява значної кількості фальсифікованої або контрабандної продукції. Витіснення легальних дієтичних добавок із ринку створить сприятливі умови для «сірого» імпорту та нелегального продажу через інтернет, що становить небезпеку як для здоров’я людей, так і для безпеки фармацевтичного ринку в цілому.

Поділитися цим дописом

Автор

Наталія Малішевська
Головний редактор журналу “Фармацевт Практик”
Відбувся І Всеукраїнський установчий з’їзд операторів ринку дієтичних добавок

Відбувся І Всеукраїнський установчий з’їзд операторів ринку дієтичних добавок

Наталія Малішевська 1 хв. читання
200 тисяч гривень для молодих лікарів: хто має право та як оформити виплату

200 тисяч гривень для молодих лікарів: хто має право та як оформити виплату

Наталія Малішевська 1 хв. читання
Олег Клімов: Де в світі фармвиробники ініціюють реформу аптек? Регулювання діяльності аптек – це нонсенс

Олег Клімов: Де в світі фармвиробники ініціюють реформу аптек? Регулювання діяльності аптек – це нонсенс

Наталія Малішевська 11 хв. читання
Відбувся І Всеукраїнський установчий з’їзд операторів ринку дієтичних добавок

Відбувся І Всеукраїнський установчий з’їзд операторів ринку дієтичних добавок

Наталія Малішевська 1 хв. читання
200 тисяч гривень для молодих лікарів: хто має право та як оформити виплату

200 тисяч гривень для молодих лікарів: хто має право та як оформити виплату

Наталія Малішевська 1 хв. читання
Вітаємо вас з Днем народження Алло Анатоліївно Котвіцька

Вітаємо вас з Днем народження Алло Анатоліївно Котвіцька

Юлія Клименюк 1 хв. читання
Олег Клімов: Де в світі фармвиробники ініціюють реформу аптек? Регулювання діяльності аптек – це нонсенс

Олег Клімов: Де в світі фармвиробники ініціюють реформу аптек? Регулювання діяльності аптек – це нонсенс

Наталія Малішевська 11 хв. читання
У селах та прифронтових районах стане легше відкривати аптеки

У селах та прифронтових районах стане легше відкривати аптеки

Наталія Малішевська 1 хв. читання
Військовий вишкіл для студентів-медиків і фармацевтів стане обов’язковим з 2026 року

Військовий вишкіл для студентів-медиків і фармацевтів стане обов’язковим з 2026 року

Наталія Малішевська 1 хв. читання