Віктор Сердюк: Доручення Президента щодо зниження цін на ліки не виконується вже понад пів року

Міністерство охорони здоровʼя вже понад півроку не виконує доручення Президента України Володимира Зеленського щодо зниження цін на ліки мінімум на 30%. Проблему забалакують і стейкхолдери фармацевтичного ринку не розуміють, коли і у якій формі буде відновлена робота маркетингових угод між аптеками та виробниками ліків, попри те, що це прямий шлях до зниження цін на ліки. Про це заявив голова Всеукраїнської благодійної організації «Рада захисту прав та безпеки пацієнтів» Віктор Сердюк. Він наголосив, що пацієнти вимагають ухвалення відповідного рішення і зниження цін на препарати.
«Ще у лютому 2025 року Президент України дав чітке доручення Раді національної безпеки і оборони, Кабінету Міністрів та Міністерству охорони здоров’я розібратися з ціноутворенням на лікарські засоби та знизити ціни на ліки щонайменше на 30%. Це завдання було визначене як пріоритетне, адже йдеться про доступність ліків для мільйонів українців. Під час війни рівень доходів населення суттєво впав, а ліки – одна з найбільших статей витрат сімейних бюджетів, особливо для пацієнтів з хронічними захворюваннями. З того часу минуло вже понад пів року, але бажаного результату досі немає», – написав Віктор Сердюк на своїй сторінці у Facebook
Як зазначає голова Всеукраїнської ради захисту прав і безпеки пацієнтів, виробники знизили ціни лише на близько сотню найбільш популярних препаратів, однак більшість ліків і далі залишаються дорогими, особливо ті, що необхідні пацієнтам з хронічними хворобами. За словами Сердюка, родини і надалі змушені витрачати надмірні бюджети на ліки, і ця ситуація викликає справедливе обурення серед українців.
«Як стало зрозуміло, виходячи з хибної тези про «зло маркетингових платежів», Кабінет Міністрів України ухвалив постанову, якою з 1 березня заборонив укладати маркетингові договори між аптеками та виробниками, в надії, що це стане кроком до зниження вартості препаратів. Проте на практиці цей механізм не спрацював – ціни на ліки залишилися на попередньому рівні, а деякі навіть здорожчали. Цей факт МОЗ України визнав», – зазначив він.
За словами Сердюка, під час заборони маркетингу не врахували багатьох складових, зокрема те, що договори дозволяли аптекам робити знижки на ліки й запускати різні соціальні ініціативи. Він додав, що наразі окремі гравці фармринку блокують вирішення цієї проблеми і лише заговорюють її під час засідань робочих груп.
«Тож доручення Президента, вже понад пів року залишається невиконаним. Через те, що МОЗ досі не підготував відповідні пропозиції, Уряд, відповідно, не може запровадити дієве регулювання фармацевтичного ринку. Тобто, проєкт постанови, яким би відновлювався маркетинг, досі не поданий в Кабмін, учасники ринку досі не розуміють, коли регулювання ринку стане зрозумілим і прогнозованим, коли маркетинг відновиться і в якій формі. Відповідно, бізнесу складно планувати свою роботу навіть у короткостроковій перспективі, що безумовно впливає на доступність ліків. А головне, що в цей час пацієнти продовжують страждати від високої вартості ліків та недоступості лікування», – наголосив Сердюк.
За його словами, потрібно термінове відновлення роботи маркетингу на фармринку, адже українці заслуговують на чесну та прозору систему ціноутворення ліків.
Раніше ми писали Фармацевтичний ринок на паузі: чому ліки в Україні не подешевшали.