Врегулювання маркетингових послуг у фармсекторі: МОЗ оприлюднило оновлений проєкт постанови
Міністерство охорони здоров’я України винесло на повторне громадське обговорення доопрацьований проєкт постанови Кабінету Міністрів «Деякі питання надання маркетингових та інших послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, та застосування інструментів фактичного зменшення закупівельних цін після переходу права власності на товари». В пояснювальній записці до нього зазначається: мета постанови — встановити чіткі правила для надання маркетингових та інших супутніх послуг у сфері реалізації лікарських засобів. Документ опубліковано 8 грудня та розроблено на виконання ст. 201 Закону України «Про лікарські засоби», яка вводить обмеження під час здійснення господарської діяльності у фармсекторі. Попередню редакцію громадськість обговорювала ще в червні 2025 року.
Маркетингові послуги: уточнене визначення та нові акценти
Одне з ключових нововведень — розширення переліку послуг, що належать до маркетингових. Тепер під цим поняттям офіційно розуміються і послуги, пов’язані із забезпеченням наявності лікарських засобів у місцях роздрібної торгівлі.
Також проєкт деталізує термін «послуги з промоції лікарських засобів». Йдеться про діяльність, спрямовану на інформування фармацевтичних працівників та стимулювання збуту лікарських засобів на ринку. Таким чином законодавець намагається чітко розмежувати маркетингові інструменти та промоційні практики.
Лише для виробників та аптечних закладів
Документом пропонується чітко встановити, що договори на маркетингові та промоційні послуги можуть укладатися виключно між виробниками (або імпортерами) лікарських засобів та суб’єктами роздрібної торгівлі — тобто аптечними закладами. Посередники або треті компанії до цього процесу не залучаються.
При цьому виробники й роздрібні мережі зобов’язані щороку до 20 січня подавати до Держлікслужби звітність щодо таких договорів у розрізі кварталів. Уточнено і перелік інформації, яку потрібно надавати:
Нові фінансові обмеження
У доопрацьованому проєкті прпонується інший підхід до визначення граничних витрат на маркетингові послуги. Якщо раніше пропонувалося щорічне обмеження у 20% від реалізації, то тепер вводиться квартальний ліміт у розмірі 18% від обсягу реалізації за попередній квартал.
Водночас із проєкту прибрали норму про окремий 3-відсотковий ліміт на послуги, пов’язані із забезпеченням наявності рецептурних лікарських засобів у аптеках.
Добровільність співпраці
Нова редакція постанови підкреслює: надання маркетингових послуг має бути виключно добровільним для аптечних суб’єктів. Заборонено вимагати або висувати такі послуги як умову для подальшої співпраці з виробниками.
Документ також наголошує, що маркетингові послуги не охоплюють промоцію лікарських засобів та не підміняють собою рекламу, яка регулюється Законом «Про рекламу».
Компенсація збитків війни — нова підстава для коригування цін
Суттєво розширено перелік підстав, коли виробники та дистриб’ютори можуть застосовувати механізми фактичного зниження ціни після переходу права власності на товар. До таких підстав додано компенсації збитків, завданих воєнними діями — актуальна норма з огляду на масштаб руйнувань фармацевтичної інфраструктури.